Total de visualitzacions de pàgina:

dimarts, 30 d’octubre del 2007

Vall Fosca

Dies 12 i 13 de setembre de 2007

La ruta
Desprès d’unes vacances estiuenques els golden workers (com ha batejat un dels participants, en espera d’una denominació millor), reemprenen les seves activitats.
La proposta és atractiva: alta muntanya sense esforç, i estrenem una nova fòrmula, l’excursió de dos dies. Presenta algun inconvenient, cal fer nit fora de casa, dels nostre llit estimat i el viatge és un pel llarg, però, com veurem al final, la cosa s’ho val.
El dimecres dia 12 sortim sobre les 5 de la tarda en direcció a la Pobla de Segur i des d’allí entrem a la Vall Fosca.
Una vall llarga i bonica que ens porta al nostre lloc de destinació: l’Hotel Montseny a Espui. La vall està en plena activitat febril, constructora i destructora. És l’especulació, estúpids! els va dir algun promotor immobiliari i es va posar a fer obres. Aparcaments, noves cases, pistes d’esquí, que no falti de res... Ara està tot una mica potes enlaire, però segurament (no està clar) la gent de la comarca finalment se’n veuran beneficiats.
El nostre sherpa ens porta a l’Hotel Montseny, un hotel modest però molt ben acondicionat, habitacions àmplies i comfortables, bon jalar (ei! 3 plats!) i millor preu (la pensió completa d’un dia ens va costar uns 65 euros).

Tota la setmana els de TV3 ens havien amenaçat amb un temps poc propici, amb pluges a dojo, però nosaltres no en vam fer ni cas, i ens va sortir prou bé.

L’excursió
L’endemà al matí, desprès d’esmorzar a l’hotel sortim per agafar el telefèric, que surt una mica més amunt de Espui, concretament a la presa de Sallente que es va fer per reciclar l’aigua que durant el dia baixa de l’estany Gento i produeix l’electricitat en les seves turbines i per la nit, la mateixa energia (i la de la central de Vandellòs) que no s’aprofita s’utilitza per reciclar (remuntar) l’aigua altra vegada cap l’estany Gento, o així ens va semblar entendre-ho. Sembla que encara avui és una obra prou important i engyinyosa més tenint en compte que procedeix de començaments del SXX (1912).
A les 9 del matí puntualment, surt el telefèric que ens porta fins l’estany Gento (deu pujar uns 384 metres, segons els càlculs fets pel nostre expert, en que cada segon puja mig metre).

El dia es presenta dubtós, poc clar i una mica fresquet, però de fred res. Ningú es fa enrere i de seguida agafem un caminet que hi ha a l’esquerra d’on arriba el telefèric camí cap a l’estany Tort. El camí està ben marcat i no hi ha risc de perdre’s a no ser que badis. Anem pujant d’una manera civilitzada. No hi ha ocasió de entretenir-se en gaires coses. Les muntanyes són pelades, plenes de roques que s’estimben o s’han estimbat fa anys o dècades. Arribem a un punt on el camí es creua i es confon amb una via de tren (de 60 cm d’amplada) dels que es van construir quan les obres d’Estany Gento i totes les preses del conjunt, durant tot el SXX.
Veiem la cua de l’estany Tort, ens entretenim una mica i continuem en direcció cap al refugi (retrocedint lleugerament). Es posa a ploure. Moments de desconcert. Segueix plovent i cadascú es tapa com pot, però la cosa no dura gaire i ben aviat comença a clarejar i a sortir el sol.
Arribem al Refugi de Colomina, on prenem un cafè amb un gust una mica estrany. Ens entretenim una mica contemplant el paisatge i retornem cap a estany Gento per agafar el telefèric de tornada.

Voliem fer colla amb uns amics de toda la vida (que vam comnèixer al telefèric) per veure el museu de la central elèctrica a Espui, però resulta que no és possible (avui l’obrien a les 11 i prou). Un altre dia serà.

Horaris
9.15 Telefèric des de la presa Sallente (1770 m)
9.30 Arribada a l’estany Gento (2154 m)
9.45 estany Tort
10.30 estany de Colomina i refugi (2.410 m)